De Biesbosch is vanaf het begin van de Tweede wereldoorlog een geliefde plaats geweest voor onderduikers. Eind 1944 werd door het mislukken van operatie Market Garden en de moeizame strijd om de Schelde, de opmars van het geallieerde leger enorm vertraagd. Dat betekende dat de Maas de frontlinie werd. De Biesbosch werd daardoor de ideale poreuze plek om vanuit bezet gebied het bevrijde zuiden te bereiken, en omgekeerd. Dit werd gedaan door de linie crossers die vele levens hebben gered in bezet gebied door te zorgen voor de medicijnen waaronder insuline. Een van de routes die de liniecrossers gebruikte was in het aangrenzend water van de Zwarte Schuur

11 mei 1940 – Duits vliegtuig maakt noodlanding op polder de Lepelaar
Vele vliegtuigen van zowel de Duitsers als de Geallieerden zijn neergekomen in de Biesbosch en directe omgeving.
Zo moet er op 11 mei 1940, dus in de eerste dagen van de oorlog, een Duits vliegtuig zijn neergekomen in de polder de Lepelaar.
Het zou gaan om een Junckers Ju 52 / 3M. Het Oorlogsmuseum Altena heeft daar helaas niet veel verdere informatie over.
Over dit voorval is verder ook niet heel veel te vinden.
Thomas Westerhout schrijft er in zijn boek ‘De tijd kent géén genade‘ o.a. het volgende over:
Op 11 mei 1940 was een Duitse Junckers Ju 52 bij de brug van Keizersveer geraakt door Nederlands afweergeschut. Maar die kon ondanks hij maar één motor meer had, met één motor een min of meer geslaagde noodlanding maken in polder Lepelaar. Alle 12 Duitse militairen konden, met wat opgelopen bulten en schrammen, het toestel veilig verlaten. Nadat zij het boordgeschut onklaar hadden gemaakt liepen zij met hun wapens en bepakking naar de boerderij van de Lepelaar, waar zij zelfs koffie kregen aangeboden.
Waarschijnlijk was dit een vliegtuig met parachutisten met als bestemming de Randstad.
Het toestel werd ontmanteld door omwonenden die de materialen en de aangetroffen kerosine goed konden gebruiken. Duitsers die het vliegtuig een jaar later wilden bergen troffen slechts een ontmanteld wrak aan.
